12 powodów, dla których warto uprawiać sport

Mamy naturalną potrzebę ruchu, jednak nasz kraj wiedzie prym jako jedno z najmniej ruchliwych społeczeństw w Europie. Co więcej z wiekiem nasza aktywność fizyczna maleje.

Masz mnóstwo wymówek, żeby nie być aktywnym fizycznie? 

Odpowiedz sobie szczerze na to pytanie.

No właśnie!

Tymczasem jakikolwiek ruch działa dobroczynnie na Twoje ciało, emocje, sposób myślenia i zachowanie – czyli na Ciebie całego.

 

Co to konkretnie znaczy „aktywność fizyczna”?

Kiedy mówimy: „ruch”, czy „aktywność fizyczna” warto mieć świadomość, że ma ona kilka postaci:

  • zorganizowany (na przykład zajęcia grupowe fitness, regularny jogging)
  • spontaniczny (związane z rozrywką – gry terenowe)
  • związany z pracą zawodową (praca kelnera czy sprzedawcy)
  • z hobby (praca w ogrodzie, jazda na nartach)
  • z obowiązkami domowymi (mycie okien, podłóg, wyprowadzanie psa na spacer)

Widzisz więc, że aktywność fizyczna ma wiele form. Każda jest dobra, jeśli uprawiasz ją regularnie.  Idealnie, jeśli jest to sport.

 

Dlaczego warto uprawiać sport?

  1. zmniejszasz ciśnienie tętnicze i obniżasz ryzyko chorób sercowo-naczyniowych – serce pobudzane do wysiłku, rozrasta się, dzięki czemu może pompować więcej krwi i jest bardziej wydolne. Twoje narządy wewnętrzne, tkanki oraz mięśnie są lepiej ukrwione. W efekcie możesz podejmować większy wysiłek i masz lepszą kondycję. Obniża się Twój poziom cholesterolu i trójglicerydów. Zmniejszasz prawdopodobieństwo zawału serca i udaru mózgu.
  2. podnosisz swoją wydolność fizyczną – podnosisz siłę i wytrzymałość ciała, a także jędrność i elastyczność swoich mięśni. Zwiększa się Twoje poczucie komfortu.
  3. zmniejszasz prawdopodobieństwo wystąpienia osteoporozy w przyszłości – ćwicząc wzmacniasz stawy. Poza tym zwiększa się gęstość Twoich kości.
  4. obniżasz poczucie zmęczenia i stresu – Twój układ hormonalny pracuje skuteczniej. Hormony stresu (adrenalina i kortyzol) usuwane są szybciej z organizmu. Pozbywasz się codziennego stresu na poziomie fizycznym.
  5. poprawiasz jakość snu oraz zmniejszasz ryzyko zespołu bezdechu sennego – wysiłek fizyczny rozładowuje  negatywne emocje, powoduje przyjemne fizyczne zmęczenie. W efekcie łatwiej zasypiasz, lepiej śpisz (nie wybudzasz się w nocy) i budzisz się wypoczęty.
  6. wpływasz na obniżenie masy ciała – jeśli systematycznie się ruszasz, to sprzyjasz redukcji Twojej tkanki tłuszczowej. Budujesz mięśnie, a to Cię zabezpiecza dodatkowo przed spadkiem masy i siły mięśniowej.
  7. zmniejszasz ryzyko cukrzycy typu II – dzięki systematycznym ćwiczeniom obniżasz swój poziom cukru we krwi i aktywnie przeciwdziałasz cukrzycy.
  8. masz lepsze samopoczucie i w efekcie pozytywne nastawienie – ruch powoduje wydzielanie endorfin (hormonów szczęścia).
  9. poprawiasz swoją odporność – ryzyko zachorowania zmniejsza się, bo Twój system immunologiczny zostaje wzmocniony.
  10. dotleniasz się – zwiększasz wydolność płuc, Twój układ oddechowy pracuje lepiej, przez co dostarczasz swojemu organizmowi większej ilości tlenu.
  11. wyglądasz i czujesz się młodziej i tak jest rzeczywiście – w Twoim ciele wydzielają się niewielkie ilości hormonu wzrostu. To działa odmładzająco na dorosły organizm i spowalnia proces starzenia. Ponadto lepiej działa Twoja wątroba, gruczoły dokrewne, Twój organizm ma lepszą gospodarkę hormonalną i enzymatyczną.
  12. dłużej żyjesz – dzięki regularnym treningom przedłużasz sobie życie, ponieważ wolne rodniki wytwarzają się wolniej.

Ponadto, jak dowodzą badania, osoby, które są aktywne fizycznie, częściej i chętniej racjonalnie się odżywiają, rezygnują z nałogów, prowadzą bardziej regularny tryb życia. Zwiększasz więc też swoje szanse na pozytywne zmiany w innych obszarach swojego życia.

Jak możesz zacząć uprawiać sport? O tym kolejnym artykule. Sprawdź też – jak osiągnąć cel.

Jeśli osiągnąłeś sukces – pochwal się tym!

Jeśłi jeszcze jesteś w drodze – napisz w komentarzu z czym masz kłopot. Na pewno pomogę Ci znaleźć rozwiązanie!

 

AUTOR

agatalimanówka b-w - KopiaAgata Limanówka

praktyk i psycholog biznesu, trener rozwoju osobistego, mentor i coach ICF.

Szlifuje diamenty, dopóki nie zaczynają idealnie błyszczeć. Narzędzia dzięki, którym uzyskuje tak jasny blask to szkolenia, coaching i mentoring.

Jest przekonana, że najważniejsi są ludzie. Pracuje z klientami indywidualnymi i korporacjami. Pomaga im tworzyć i wdrażać indywidualne strategie efektywności.

Autorka programów rozwojowych, wielu publikacji naukowych oraz bloga o rozwoju osobistym.

Publikuje m.in. w portalu natemat.pl.

 

 

Zostaw odpowiedź

Zapisz się do naszego newslettera!


Zapisz się na mój newsletter. 

 

 

 

 

Pozostańmy w kontakcie! 

Będę Cię na bieżąco informować o tym, co ważne. 

I tylko o tym!

 

Gratuluję! Sprawdź skrzynkę pocztową.

Odbierz BEZPŁATNY kurs:

"Jak Zyskać 2 Tygodnie w Roku?"

Plus BONUS niespodziankę.

Gratulacje! Sprawdź skrzynkę i odbierz swój BONUS niespodziankę.