Pieniądze w coachingu – czy to temat tabu? Niektóre źródła problemów w pracy coacha. Część 3.
Celem artykułu jest identyfikacja niektórych problemów (głównie ograniczających przekonań), z którymi spotyka się coach w swojej działalności zarówno z własnej perspektywy, jak i z perspektywy klientów. Drugi cel to wskazanie możliwych rozwiązań.
Pieniądze w coachingu – łamanie tabu.
Sprawa wydaje się oczywista i prosta.
- Po pierwsze zdefiniuj obszary, zidentyfikuj własne przekonania i popracuj nad nimi. Możesz skorzystać z pomocy innego coacha.
- Po drugie zadbaj o swoje formalne wykształcenie – wybierz kurs, szkołę i zostań certyfikowanym coachem (wspomnę tutaj tylko o dwóch największych organizacjach International Coach Federation – ICF oraz International Coaching Community – ICC).
- Po trzecie ćwicz, praktykuj i pracuj nad sobą. Ta praca nigdy się nie kończy, ale daje olbrzymią satysfakcję.
- Po czwarte popracuj nad swoimi umiejętnościami biznesowymi i marketingowymi. Wiele osób tego unika, ale bez tych umiejętności biznes coachingowy nigdy nie wystartuje.
- Po piąte promuj ideę pracy nad sobą i swoim rozwojem metodą coachingową wśród potencjalnych klientów na przykład za pomocą warsztatów, szkoleń, seminariów, wykładów, artykuły. Uprzedź ich negatywne przekonania, pokaż korzyści płynące z coachingu.
- Po szóste – Dbaj o siebie także prywatnie – ćwicz, relaksuj się, baw się, czytaj, pisz, pielęgnuj przyjaźnie.
Proste? Proste. Nie wystarczy jednak sama wiedza czy świadomość. Musisz przejść do działania.
Od czego zacząć zarabianie na coachingu?
Może nie będzie odkrywcze ani przyjemne, ale na pewno da Ci spodziewane efekty. Na początek zastosuj model GROW! To podobnie jak z dietą i ćwiczeniami. Wszyscy o tym wiedzą, ale wydaje się to zbyt proste i oczywiste, żeby mogło działać. Dlatego takie powodzenie mają tabletki, nalewki, masaże i urządzenia odchudzające. Nie szukaj niepotrzebnie, skoro rozwiązanie masz przed sobą. Zastosuj model GROW!
Cel: wyznacz go. Jakie masz zainteresowania? W jakiej dziedzinie jesteś ekspertem lub masz szansę się stać? Jaką masz pasję? Jakim chcesz być coachem (osobistym, biznesowym, innym)? Kim są Twoi przyszli klienci? Czy stać Cię na bycie coachem? Czy masz zapewnione dochody na przykład na rok? Ile godzin dziennie/tygodniowo/miesięcznie/rocznie chcesz pracować jako coach? Jaki procent Twoich dochodów ma pochodzić z coachingu? A może masz inne cele? Jakie?
Realia: Ile możesz zarobić? Ile czasu minie, zanim zaczniesz zarabiać? Czy coaching jest odporny na kryzys (sprawdź statystyki)? Czym różnią się od siebie coachowie, którzy odnieśli sukces od tych, którym się nie udało? Znów zajrzyj do statystyk. Odnieś się do realnych danych (poszukaj polskich badań na ten temat). Popytaj innych coachów (tych, którzy odnieśli sukces).
Opcje: Jak radzisz sobie z coachingiem? Czy Twoje umiejętności coachingowe dają Ci poczucie pewności siebie? Czy w ogóle działasz? Czy robisz więcej, niż sobie wyobrażasz? Czy robisz to, co przynosi największy skutek? Czy uprawiasz networking? Czy dajesz wartość potencjalnym klientom? Czy potrafisz odmówić, kiedy trzeba? Czy podejmujesz działania marketingowe?
Wola i zamierzenia: Co zrobisz? Kiedy? Jak? Co może stanąć Ci na przeszkodzie? Jakie jest Ci potrzebne wsparcie, aby trzymać się swojego postanowienia? Jak je możesz uzyskać? Od kogo? Jakie podejmujesz zobowiązanie?
Jak rozpocząć własną działalność coachingową? Kilka podpowiedzi.
Jeśli uczciwie zastosowałeś model GROW wystarczy, że przejdziesz do działania.
To temat na kolejny artykuł, ale teraz dam Ci małą podpowiedź co robić, aby rozpocząć działalność coachingową: poznaj rynek, zrób plan marketingowy, odpowiednio zarządzaj obecnymi klientami, zdobywaj nowe zlecenia, buduj swoją markę, uprawiaj marketing wewnętrzny i oceniaj wyniki własnej pracy[1].
Powodzenia!
Przeczytaj też część pierwszą i drugą artykułu.
[1] Por. Anne Schoular Coaching biznesowy, GWP 2014, s. 258