• O mnie
    • Do posłuchania
    • Do poczytania
    • DND
  • Oferta
    • Zrób sobie biznes
  • Sklep
    • Coaching
      • Programy coachingowe
      • Sesje coachingowe
    • Mentoring
      • Programy mentoringowe
      • Sesje mentoringowe
    • Książki
      • Książki papierowe
      • E-booki
    • Kursy online
      • Webinary
  • Darmowe materiały
  • Kontakt
0

Agata Limanówka

PIENIĄDZE W COACHINGU – CZY TO TEMAT TABU?
Coaching

Pieniądze w coachingu – czy to temat tabu? Niektóre źródła problemów w pracy coacha. Część 1.

28 września 2020

Celem artykułu jest identyfikacja niektórych problemów (głównie ograniczających przekonań), z którymi spotyka się coach w swojej działalności zarówno z własnej perspektywy, jak i z perspektywy klientów. Drugi cel to wskazanie możliwych rozwiązań.

Coach i jego przekonania

Od czego zacząć praktykę coachingową? Od siebie! Sofokles powiedział: „Poznaj samego siebie.” To trudne, jednak każdy coach, który traktuje coaching jako swoje narzędzie pracy, od tego musi od tego rozpocząć swoją pracę.

Żaden coach nie jest wolny od przekonań, tak pozytywnych, jak i negatywnych, chroniących czy ograniczających, jak również często od przekonania, że jako coach nie musi nad sobą pracować, ponieważ ma umiejętności, które stawiają go ponad resztą ludzi. Niestety tak nie jest. Jako ludzie wszyscy zachowujemy się i myślimy w sposób, w jaki opisuje to psychologia społeczna.

Na przykład zakładamy, że nic złego nam się nie może przydarzyć, że coś złego może spotkać innych ludzi, ale nie nas. I to jest przekonanie chroniące, bardzo potrzebne, żebyśmy mogli optymistycznie myśleć o swojej przyszłości.

Zakładamy sami o sobie, że jesteśmy wyjątkowi i nie myślimy i nie zachowujemy się jak większość ludzi, a jednak paradoksalnie, zachowujemy się i myślimy tak jak większość ludzi. Prostym przykładem są zachowania konsumenckie. Gdybyśmy nie myśleli jak większość, sieci marketów nie mogłyby się rozrastać. A jednak mają się świetnie. Między innymi dzięki nam i naszemu przekonaniu o naszej wyjątkowości.

Jakie przekonania przeszkadzają coachom w podjęciu skutecznej praktyki coachingowej? Poniżej podaję przykłady przekonań, które często uniemożliwiają podjęcie konkretnych działań marketingowych i biznesowych. Każdy jednak może, co więcej powinien stworzyć własną listę:

  • dotyczącą pieniędzy (na przykład: „Pieniądze są złe, brudne”, „Nie mam”, „Brakuje mi”, „Nie stać mnie”, „Pieniądze się mnie nie trzymają”, „Trzeba ciężko pracować, aby zarobić pieniądze”, „Pieniądze szczęścia nie dają”, „Pieniądze nie są dla mnie ważne”, „Kiedy odniosę sukces (finansowy), ludzie przestaną mnie lubić”)
  • klientów („Klienci tak naprawdę nie chcą zmiany. Tylko mówią, że chcą się zmienić”, „Nigdy nie będę mieć wystarczającej ilości płatnych klientów”),
  • jak również tego, że misja pomagania innym ludziom dzięki coachingowi stoi w sprzeczności z otrzymywaniem za to pieniędzy („Pomagam innym, bo lubię, bo sprawia mi to przyjemność, bo robię coś dobrego dla innych. Jak mogę brać za to pieniądze? To nie wypada”).
  • inne przekonania dotyczą własnych umiejętności („Nie mam wystarczającej ilości praktyki jako coach, więc nie czuję się na tyle pewnie, żeby zacząć przyjmować klientów”, „Nie zacznę przyjmować klientów, dopóki nie będę mieć wystarczającej ilości praktyki” (błędne koło), „Brakuje mi jeszcze kilku certyfikatów, żeby rozpocząć praktykę”, „Nie mam wystarczającej wiedzy/nie jestem ekspertem w danej dziedzinie”).

Oczywiście obszarów, w których mogą pojawić się ograniczające przekonania, może być więcej, mniej albo też mogą być zupełnie inne niż przykładowe wymienione wyżej.

Dla coacha istotne jest, aby je zidentyfikować, a potem przepracować. Proces ten zazwyczaj jest niekomfortowy, między innymi z tego powodu, że sprowadza nas z pozycji mistrza do pozycji ucznia. Jest jednak niezbędny, aby móc rozwijać swoją praktykę coachingową i zarabiać w ten sposób pieniądze.

Co dalej jeszcze może zrobić coach, aby złamać ograniczające go tabu? O tym przeczytasz w części drugiej oraz części trzeciej,

TAGS:coachingpieniądze w coachingupraca jako coach
0 Komentarzy
Podziel się
A co Ty myślisz?

Zostaw komentarz Cancel Comment

Zainspiruj się

Polecam także

Czym jest, a czym nie jest coaching?

1 grudnia 2021

Praca z motywacją w coachingu kariery Część 1.

29 lipca 2020

Dlaczego nie realizujemy noworocznych postanowień?

31 grudnia 2019
Cześć, jestem Agata!

Cześć, jestem Agata!

Jestem autorem & współautorem 20 książek, w tym poradnika psychologicznego "Od stresu do sukcesu", bloga i wielu publikacji naukowych, psychologiem, trenerem i strategiem biznesu oraz mentorem i certyfikowanym coachem ICF.

kup teraz

Wejdź do sklepu

product_title_1

Pakiet Książka + E-book Doskonale Niedoskonali TOM I

product_title_2

Pakiet 3 książek Doskonale Niedoskonali TOM I,II,III

product_title_3

Pakiet 2 książek Doskonale Niedoskonali TOM I, II

product_title_4

Pakiet książka + e-book Doskonale Niedoskonali TOM II

Na YOUTUBE Dzielę się z Tobą za darmo najlepszą wiedzą o tym, jak strategicznie osiągnąć sukces w życiu i w biznesie.

Zasubskrybuj mój kanał

Moje artykuły

  • Zostań strategiem swojego życia!
  • Czym jest coaching kariery?
  • Praca z motywacją w coachingu kariery. Część 1
  • Praca z motywacją w coachingu kariery. Część 2
  • Jak przejść od stresu do sukcesu? Wyśpij się!
Logo Tpay
  • Kontakt
  • Moje konto
  • Szybkie zwroty inpost
  • Regulamin sklepu
  • Polityka prywatności
  • Regulamin newslettera

Copyright © 2025 Agata Limanówka. All Rights Reserved.Made with ❤ Justyna Lubawy.

Zarządzaj zgodami plików cookie
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}