• O mnie
    • Do posłuchania
    • Do poczytania
    • DND
  • Oferta
    • Zrób sobie biznes
  • Sklep
    • Coaching
      • Programy coachingowe
      • Sesje coachingowe
    • Mentoring
      • Programy mentoringowe
      • Sesje mentoringowe
    • Książki
      • Książki papierowe
      • E-booki
    • Kursy online
      • Webinary
  • Darmowe materiały
  • Kontakt
0

Agata Limanówka

Dlaczego nie realizujemy noworocznych postanowień?
Coaching

Dlaczego nie realizujemy noworocznych postanowień?

31 grudnia 2019

Przełom starego i nowego

Koniec starego roku i początek następnego to czas podsumowywania swoich osiągnięć, zrealizowanych planów, wprowadzonych zmian i tych, których nie udało się zrealizować.

Nowy Rok jest momentem, w którym coś się kończy, a coś zaczyna. Odchodzi stare, przychodzi nowe. Nie bez powodu sprzątamy świąteczno-noworocznie swoje domy i mieszkania, pozbywamy się starych długów i zobowiązań w starym roku, a przy wigilijnym stole wybaczamy sobie nawzajem nieporozumienia.

Dlaczego robimy postanowienia noworoczne? W Nowy Rok chcemy wejść bez obciążeń z przeszłości i z nowymi planami. Chcemy nowy okres symbolicznie zacząć od nowa, kreować na nowo również siebie – stąd noworoczne postanowienia. Lubimy takie kluczowe momenty, gdyż wierzymy, że dadzą nam dodatkową motywację do tego, żeby osiągnąć swoje cele.

W dodatku nie jesteśmy w naszych działaniach sami: inni robią dokładnie to samo (dowód społecznej słuszności). Ponadto nastrój świąt powoduje, że nasze postanowienia są bardziej ambitne, a w przerwie świątecznej mamy więcej czasu, aby się nad sobą zastanowić.

Czego dotyczą zmiany? Najczęściej pragniemy zmienić dietę (odchudzać się), uprawiać sport, rzucić palenie, zmienić pracę na lepszą, oszczędzać (poprawić sytuację finansową), poprawić relacje z innymi.

Czy realizujemy swoje postanowienia? Jak mówią badania, w 95% przypadków te postanowienia pozostają niezrealizowane. Tak więc tylko 5% osób realizuje swoje noworoczne postanowienia.

Dlaczego się nie udaje?

Dlaczego nie realizujemy swoich postanowień noworocznych? Odpowiedź jest prosta: ich realizacja wymaga zbyt wiele wysiłku!

Zmiana nawykowego zachowania (na przykład palenia papierosów czy zmiana diety) wymaga złamania wyuczonego i zautomatyzowanego schematu działania i zastąpienia go innym. Na przykład dietę opartą na fast foodach zastępujemy zdrową zbilansowaną dietą.

Sam nawyk (pętla nawyku) nie jest ani dobry, ani zły – to jeden z mechanizmów naszego zachowania. Dopiero zastosowanie nawyku w określonym kontekście pozwala go wartościować. Na przykład nawyk codziennego uprawiania sportu jest dobry, bo pomaga nam dbać o zdrowie, kondycję, rozładowywać stres. Nawyk palenia papierosów jest zły, bo niszczy zdrowie. W obu przypadkach działa ten sam mechanizm – pętla nawyku.

Dlaczego jeszcze nie realizujemy postanowień? Ponieważ często nie wiemy też jak się zabrać do rzeczy, popełniamy błędy podczas planowania i realizacji postanowień, co powoduje, że się zniechęcamy do dalszego działania.

Co zrobić, żeby osiągnąć cel?

Po pierwsze złamać stary nawyk i zastąpić go nowym. Jak to zrobić krok po kroku? Dowiesz się tego z następnego wpisu…

TAGS:postanowienia noworocznezmiana nawyków
0 Komentarzy
Podziel się
A co Ty myślisz?

Zostaw komentarz Cancel Comment

Zainspiruj się

Polecam także

Najkrótszy test inteligencji na świecie

16 marca 2019

Czy praca Cię stresuje? Sprawdź!

26 października 2021

Kiedy masz 40 lat…

13 marca 2020
Cześć, jestem Agata!

Cześć, jestem Agata!

Jestem autorem & współautorem 20 książek, w tym poradnika psychologicznego "Od stresu do sukcesu", bloga i wielu publikacji naukowych, psychologiem, trenerem i strategiem biznesu oraz mentorem i certyfikowanym coachem ICF.

kup teraz

Wejdź do sklepu

product_title_1

Pakiet Książka + E-book Doskonale Niedoskonali TOM I

product_title_2

Pakiet 3 książek Doskonale Niedoskonali TOM I,II,III

product_title_3

Pakiet 2 książek Doskonale Niedoskonali TOM I, II

product_title_4

Pakiet książka + e-book Doskonale Niedoskonali TOM II

Na YOUTUBE Dzielę się z Tobą za darmo najlepszą wiedzą o tym, jak strategicznie osiągnąć sukces w życiu i w biznesie.

Zasubskrybuj mój kanał

Moje artykuły

  • Zostań strategiem swojego życia!
  • Czym jest coaching kariery?
  • Praca z motywacją w coachingu kariery. Część 1
  • Praca z motywacją w coachingu kariery. Część 2
  • Jak przejść od stresu do sukcesu? Wyśpij się!
Logo Tpay
  • Kontakt
  • Moje konto
  • Szybkie zwroty inpost
  • Regulamin sklepu
  • Polityka prywatności
  • Regulamin newslettera

Copyright © 2025 Agata Limanówka. All Rights Reserved.Made with ❤ Justyna Lubawy.

Zarządzaj zgodami plików cookie
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}