Jak uwierzyć w siebie? Pierwszy krok.

Aby udzielić odpowiedzi na to pytanie, zacznę od zdefiniowania i wskazania jakie istnieją różnice pomiędzy wiarą w siebie i poczuciem własnej wartości.

 

Czym jest wiara w siebie?

Wiara w siebie jest najogólniej rzecz biorąc zbiorem nabytych przekonań na własny temat. Pozytywnych i negatywnych. Zawierają się w nim przekonania dotyczące tego, co nam wolno, a czego nam nie wolno, w czym jesteśmy dobrzy i jakie posiadamy zdolności, jakie ważne dla nas cele potrafimy osiągnąć. To również przekonanie, że mamy prawo do szczęścia i zaspokajania własnych potrzeb oraz pragnień, że jesteśmy wartościowymi osobami, że potrafimy stawić czoła wyzwaniom życiowym.

Wiara w siebie to również nasze przekonanie, co do tego, że jesteśmy w stanie coś zrobić. Potocznie wiarę w siebie nazywamy pewnością siebie. Nawet w sytuacji, kiedy spotka nas porażka, nasze poczucie własnej wartości (samoocena) nie bardzo cierpi. Wyciągamy wnioski na przyszłość i podejmujemy kolejne działania z przekonaniem, że posiadamy wszystkie niezbędne umiejętności, które pozwolą nam w osiągnięciu sukcesu.

 

Czym jest poczucie własnej wartości?

Poczucie własnej wartości czy też samoocena to nasza uogólniona ocena na własny temat. Dotyczy ona naszych właściwości fizycznych, psychicznych i społecznych.

To wiedza o tym, kim jesteśmy i jakie mamy doświadczenia z tym związane. To odpowiedź na pytanie jak dobrze znamy siebie samych i w jakim stopniu tę wiedzę o sobie wykorzystujemy.

Jeśli mamy wysokie poczucie własnej wartości, jesteśmy niezależni, czujemy się dobrze sami ze sobą. Czujemy się w porządku i wartościowi. Potrafimy dawać i brać oraz budować zdrowe relacje z innymi.

Jeśli mamy niskie poczucie własnej wartości, to wówczas jesteśmy wobec siebie bardzo krytyczni często dręczy nas poczucie winy i czujemy się i zachowujemy bardzo niepewnie.

Warto dodać, że poczucie własnej wartości jest jądrem naszego istnienia, jednak w ciągu naszego życia może się zmieniać nie tylko jego jakość, ale również nasilenie.

Czy istnieją zależności między wiarą w siebie i poczuciem własnej wartości?

To dwie różne rzeczy – nie można zastąpić jednym drugiego. Istnieje jednak pewna zależność. Jeśli mamy wysokie poczucie własnej wartości, to zazwyczaj nie mamy problemu z wiarą w siebie.

Odwrotnie to nie działa – to znaczy możemy mieć silną wiarę w siebie, ale jednocześnie niskie poczucie własnej wartości. Inaczej mówiąc – to jak zdolni do osiągania celów się czujemy, nie podniesie naszej samooceny, bo to dwie odrębne kwestie.

Dlatego pełnię zyskujemy dopiero w sytuacji, gdy czerpiemy satysfakcję z bycia sobą, z bycia tym, kim naprawdę jesteśmy, czyli czujemy się wartościowi, ale i jednocześnie wierzymy w siebie.

Warto pracować więc zarówno nad własną samooceną i nad wiarą w siebie. Praca nad poczuciem własnej wartości to temat na osobny artykuł, tutaj skupimy się na jednej ze skutecznych metod pracy nad wiarą w siebie.

Co więc zrobić w sytuacji, kiedy nie wierzymy w siebie?

 

Jak wzmocnić wiarę w siebie?

Bywa tak, że nie wierzymy, w to, że osiągniemy założone przez siebie cele, ponieważ ograniczają nas przekonania na własny temat dotyczące również naszych praw, tego, co nam wolno, a czego nam nie wolno.

Jakie możemy znaleźć rozwiązanie w tej sytuacji?

Zacznij od określenia własnych praw.

To pierwszy krok, w którym budujemy świadomość.

Jak możesz to zrobić?

Pracuj według instrukcji poniżej z Osobistą Kartą Praw.

Następnie te prawa asertywnie i konsekwentnie komunikuj innym.

Mocno wspieram Cię w budowaniu wiary w siebie. Działaj!

 

Osobista Karta Praw

Rozpoznawanie i egzekwowanie swoich podstawowych praw.
Wszyscy jako ludzie mamy pewne podstawowe prawa. Często jednak zapominamy o nich lub nigdy w dzieciństwie nie nauczono nas, żeby w nie wierzyć. Rozwijanie asertywności wymaga dostrzeżenia, że tak samo jak inni masz prawo do wszystkich rzeczy wymienionych w Osobistej Karcie Praw zamieszczonej niżej. Asertywność wiąże się z wzięciem odpowiedzialności za egzekwowanie tych praw w sytuacjach, kiedy są one zagrożone lub naruszone. Przeczytaj Osobistą Kartę Praw i zastanów się czy jesteś skłonny/a wierzyć w każde z nich i je egzekwować.

Osobista Karta Praw

  1. Mam prawo prosić o to, czego chcę.
  2. Mam prawo odmawiać prośbom czy żądaniom, których nie potrafię spełnić.
  3. Mam prawo wyrażać wszystkie swoje emocje, zarówno pozytywne, jak i negatywne.
  4. Mam prawo zmienić zdanie.
  5. Mam prawo popełniać błędy i nie być doskonałym/ą.
  6. Mam prawo trzymać się własnych wartości i standardów.
  7. Mam prawo odmówić zrobienia czegokolwiek, kiedy uważam, że nie jestem gotowy/a, że nie jest bezpiecznie lub narusza moje wartości.
  8. Mam prawo określać swoje priorytety.
  9. Mam prawo nie być odpowiedzialnym/ą za zachowanie, działania, uczucia czy problemy innych.
  10. Mam prawo oczekiwać uczciwości od innych.
  11. Mam prawo być zły/ą na kogoś, kogo kocham.
  12. Mam prawo do bycia kimś wyjątkowym.
  13. Mam prawo żywić obawy i powiedzieć „Boję się”.
  14. Mam prawo powiedzieć „Nie wiem.”
  15. Mam prawo nie usprawiedliwiać ani podawać powodów swojego zachowania.
  16. Mam prawo podejmować decyzje na podstawie emocji.
  17. Mam prawo do potrzeb dotyczących miejsca i czasu dla siebie.
  18. Mam prawo do żartów i niepoważnego zachowania.
  19. Mam prawo być zdrowszy niż osoby w moim otoczeniu.
  20. Mam prawo żyć w środowisku wolnym od przemocy.
  21. Mam prawo nawiązać przyjaźnie i czuć się dobrze wśród ludzi.
  22. Mam prawo zmieniać się i rozwijać.
  23. Mam prawo do tego, by inni szanowali moje potrzeby i pragnienia.
  24. Mam prawo być traktowany zgodnością i szacunkiem.
  25. Mam prawo być szczęśliwy/a.

Sporządź kopię powyższej listy i powieś powyższą listę w dobrze widocznym miejscu. Jeśli codziennie znajdziesz czas, aby dokładnie przeczytać tę listę, ostatecznie przyswoisz sobie przekonanie, że przysługuje Ci każde z wymienionych praw.

 

Jeśli:

  • masz do mnie pytania
  • lub chcesz pracować nad własnym rozwojem osobistym metodą coachingu lub mentoringu
  • albo też chcesz skorzystać z konsultacji psychologicznych

to umów się ze mną na bezpłatne konsultacje pisząc na adres: coach@agatalimanowka.pl.h

 

 

Źródła:

Bourne E.J., Lęk i fobia. Praktyczny podręcznik dla osób z zaburzeniami lękowymi, przeł. Andruszko R.,  2011 (Osobista Karta Praw)

Jesper J., Twoje kompetentne dziecko. Dlaczego powinniśmy traktować dzieci poważniej?, 2012

 

AUTOR


agatalimanówka kolor - KopiaAgata Limanówka

praktyk i psycholog biznesu, trener rozwoju osobistego, mentor i coach ICF.

Szlifuje diamenty, dopóki nie zaczynają idealnie błyszczeć. Narzędzia dzięki, którym uzyskuje tak jasny blask to szkolenia, coaching i mentoring.

Jest przekonana, że najważniejsi są ludzie. Pracuje z klientami indywidualnymi i korporacjami. Pomaga im tworzyć i wdrażać indywidualne strategie efektywności.

Autorka programów rozwojowych, wielu publikacji naukowych oraz bloga o rozwoju osobistym.

Publikuje m.in. w portalu natemat.pl.

Zostaw odpowiedź

Zapisz się do naszego newslettera!


Zapisz się na mój newsletter. 

 

 

 

 

Pozostańmy w kontakcie! 

Będę Cię na bieżąco informować o tym, co ważne. 

I tylko o tym!

 

Gratuluję! Sprawdź skrzynkę pocztową.

Odbierz BEZPŁATNY kurs:

"Jak Zyskać 2 Tygodnie w Roku?"

Plus BONUS niespodziankę.

Gratulacje! Sprawdź skrzynkę i odbierz swój BONUS niespodziankę.