Dlaczego nie realizujemy noworocznych postanowień?

Przełom starego i nowego

Koniec starego roku i początek następnego to czas podsumowywania swoich osiągnięć, zrealizowanych planów, wprowadzonych zmian i tych, których nie udało się zrealizować.

Nowy Rok jest momentem, w którym coś się kończy, a coś zaczyna. Odchodzi stare, przychodzi nowe. Nie bez powodu sprzątamy świąteczno-noworocznie swoje domy i mieszkania, pozbywamy się starych długów i zobowiązań w starym roku, a przy wigilijnym stole wybaczamy sobie nawzajem nieporozumienia.

Dlaczego robimy postanowienia noworoczne?

W Nowy Rok chcemy wejść bez obciążeń  z przeszłości i z nowymi planami. Chcemy nowy okres symbolicznie zacząć od nowa, kreować na nowo również siebie – stąd noworoczne postanowienia.  Lubimy takie kluczowe momenty, gdyż wierzymy, że dadzą nam dodatkową motywację do tego, żeby osiągnąć swoje cele.

W dodatku nie jesteśmy w naszych działaniach sami: inni robią dokładnie to samo (dowód społecznej słuszności). Ponadto nastrój świąt powoduje, że nasze postanowienia są bardziej ambitne, a w przerwie świątecznej mamy więcej czasu, aby się nad sobą zastanowić.

Czego dotyczą zmiany?

Najczęściej pragniemy zmienić dietę (odchudzać się), uprawiać sport, rzucić palenie, zmienić  pracę na lepszą, oszczędzać (poprawić sytuację finansową), poprawić relacje z innymi.

Czy realizujemy swoje postanowienia?

Jak mówią badania w 95% przypadków te postanowienia pozostają niezrealizowane.

Tak więc tylko 5% osób realizuje swoje noworoczne postanowienia.

Dlaczego się nie udaje?

Dlaczego nie realizujemy swoich postanowień noworocznych?

Odpowiedź jest prosta: ich realizacja wymaga zbyt wiele wysiłku!

Zmiana nawykowego zachowania (na przykład palenia papierosów czy zmiana diety) wymaga złamania wyuczonego i zautomatyzowanego schematu działania i zastąpienia go innym. Na przykład dietę opartą na fast foodach zastępujemy zdrową zbilansowaną dietą.

Sam nawyk (pętla nawyku) nie jest ani dobry ani zły – to jeden z mechanizmów naszego zachowania.  Dopiero  zastosowanie nawyku w określonym kontekście pozwala go wartościować. Na przykład nawyk codziennego uprawiania sportu jest dobry, bo pomaga nam dbać o zdrowie, kondycję, rozładowywać stres. Nawyk palenia papierosów jest zły, bo niszczy zdrowie. W obu przypadkach działa ten sam mechanizm – pętla nawyku.

Dlaczego jeszcze nie realizujemy postanowień? Ponieważ często nie wiemy też jak się zabrać do rzeczy, popełniamy błędy podczas planowania i  realizacji postanowień, co powoduje, że się zniechęcamy do dalszego działania.

Co zrobić, żeby osiągnąć cel?

Po pierwsze złamać stary nawyk i zastąpić go nowym. Jak to zrobić krok po kroku? Dowiesz się tego z następnego wpisu…

 

 

AUTOR

agatalimanówka b-w - KopiaAgata Limanówka

praktyk i psycholog biznesu, trener rozwoju osobistego, mentor i coach ICF.

Szlifuje diamenty, dopóki nie zaczynają idealnie błyszczeć. Narzędzia dzięki, którym uzyskuje tak jasny blask to szkolenia, coaching i mentoring.

Jest przekonana, że najważniejsi są ludzie. Pracuje z klientami indywidualnymi i korporacjami. Pomaga im tworzyć i wdrażać indywidualne strategie efektywności.

Autorka programów rozwojowych, wielu publikacji naukowych oraz bloga o rozwoju osobistym.

Publikuje m.in. w portalu natemat.pl.

Zapisz się na mój newsletter. 

 

 

 

 

Pozostańmy w kontakcie! 

Będę Cię na bieżąco informować o tym, co ważne. 

I tylko o tym!

 

Gratuluję! Sprawdź skrzynkę pocztową.

Odbierz BEZPŁATNY kurs:

"Jak Zyskać 2 Tygodnie w Roku?"

Plus BONUS niespodziankę.

Gratulacje! Sprawdź skrzynkę i odbierz swój BONUS niespodziankę.