Czy praca Cię stresuje? Sprawdź!

Jakie są 3 główne przyczyny stresu w pracy?

Pozytywny stres motywuje Cię do działania, pomaga być efektywniejszym w pracy i właściwie rozwiązywać pojawiające się problemy.

Jak rozpoznać stan, w którym stres przeszkadza Ci być wydajnym?

Jeśli odczuwasz lęk, zbyt dużo czasu spędzasz na bezsensownych rozważaniach, nie potrafisz podjąć niezbędnych decyzji i z trudem osiągasz zamierzone wyniki, wówczas stres nie jest Twoim sprzymierzeńcem.

Stres w pracy ma trzy główne źródła:

I. indywidualne zachowania

  • obawa przed poniesieniem porażki (szczególnie jeśli w pracy panuje duża rywalizacja)
  • niska samoocena (negatywne nastawienie może być podstawą do przekonań typu: „Nie uda mi się tego zrobić.”)
  • brak zaufania (do firmy, która postępuje wbrew głoszonym przez siebie wartościom)
  • utrata wspólnoty koleżeńskiej (poczucie izolacji i osamotnienia w zespole)
  • przemęczenie pracą (może prowadzić do wypalenia zawodowego)

II niezdrowe środowisko pracy

  • kultura biurowa pracoholików (presja, aby zostawać po godzinach w pracy i przemęczenie)
  • współpraca z „trudnymi” przełożonymi (np. zbyt autorytarnymi)
  • negatywni współpracownicy (np. niekoleżeńskie zachowania czy konflikt osobowości)

III. zmiany w miejscu pracy

  • zmiana zakresu obowiązków i zmiana ilości zadań do wykonania (np. więcej zadań po redukcji zatrudnienia w firmie)
  • wysokości wynagrodzenia (obniżenie i podwyższenie pensji)
  • zmiana pracy, zakresu odpowiedzialności lub zespołu (nowe obowiązki, procedury i relacje ze współpracownikami)
  • zmiana bezpieczeństwa pracy (np. możliwość utraty pracy)

Stres wpływa na Twoje ciało, emocje, zachowanie i psychikę.

 

Czy praca Cię stresuje? Sprawdź to.

Odpowiedz przy każdym itemie „Tak” lub „Nie”. Zanotuj wyniki.

Kwestionariusz: „Czy jesteś zestresowany?”[i]

  Czy zdarza się, że występuje u Ciebie…?
1. Przyspieszone bicie serca  Tak  Nie
2. Podwyższone tętno  Tak  Nie
3. Nadmierna potliwość  Tak  Nie
4. Bóle głowy  Tak  Nie
5. Zakłócenia snu  Tak  Nie
6. Wysypka skórna  Tak  Nie
7. Dreszcze lub tiki  Tak  Nie
8. Poirytowanie lub zniecierpliwienie  Tak  Nie
9. Depresja  Tak  Nie
10. Przerażenie  Tak  Nie
11. Niska samoocena  Tak  Nie
12. Zazdrość  Tak  Nie
13. Utrata zainteresowania pracą  Tak  Nie
14. Spożywanie zbyt obfitych lub zbyt ubogich posiłków  Tak  Nie
15. Spożywanie zbyt dużej ilości alkoholu  Tak  Nie
16. Pobudzenie lub nerwowość  Tak  Nie
17. Zwiększenie liczby wypalanych papierosów  Tak  Nie
18. Zgrzytanie zębami, obgryzanie paznokci lub inne nerwowe zachowania  Tak  Nie
19. Agresywna jazda samochodem  Tak  Nie
20. Tendencje do zapominania  Tak  Nie
21. Praca umysłowa „na wysokich obrotach” lub uczucie pustki w głowie  Tak  Nie
22. Niezdecydowanie  Tak  Nie
23. Opór przed zmianami  Tak  Nie
24. Zmniejszone poczucie humoru  Tak  Nie
25. Obniżająca się produktywność  Tak  Nie
 

                                                                                                                                 SUMA                         

Interpretacja odpowiedzi: jeżeli odpowiedziałeś „tak” na więcej niż połowę pytań, możesz cierpieć na fizyczne, emocjonalne, behawioralne lub psychiczne objawy ekstremalnego zestresowania.

 

Jak sobie radzić ze stresem?

Istnieje wiele sposób na radzenie sobie z negatywnym stresem. Najogólniej mówiąc możesz działać na poziomie radzenia sobie z emocjami, wpływania na swoje myśli, zachowanie oraz ciało.

Jednym z rewelacyjnych sposobów jest uprawianie sportu (działa w ten sposób na ciało). Dlaczego warto uprawiać sport? Zobacz mój artykuł i zmotywuj się do działania: „12 powodów, dla których warto uprawiać sport”.

Inny sposób to opracowanie własnego zestawu metod pracy nad sobą. Możesz popracować nad sobą wykorzystując jedną z najskuteczniejszych metod doskonalenia siebie jaką jest coaching. Przygotowałam dla Ciebie pakiet sesji life coachingowych Podaruj Sobie Pakiet Antystresowy wraz z BONUSAMI.

Dzięki Programowi Coachingu Life  i przy mojej pomocy stworzysz Indywidualną Strategię Efektywności. Będziesz ją mógł skutecznie stosować w sytuacjach kiedy uniknięcie stresu jest możliwe.

Drugie zastosowanie to stworzenie dopasowanego specjalnie dla Ciebie zestawu metod rozładowywania napięcia spowodowanego stresem, którego nie możesz uniknąć.

Trzeci sposób wykorzystania to metapoziom. Wypracowane przez siebie ogólne zasady efektywnego działania będziesz mógł stosować w innych sferach swojego życia.

Każdy dzień Twojego życia składa się z milionów szczegółów. I to one właśnie decydują o jego jakości. Nie czekaj. Zadbaj o siebie już dziś. Niech Twoje życie każdego dnia będzie wyjątkowe.  Podaruj Sobie Pakiet Antystresowy.

 

[i] Źródło kwestionariusza: Pocket Mentor: Managing Stress, 2007 Harvard Business School Publishing Corporation tłum. Marta Jezierska, Helion, 2008

 

AUTOR

agatalimanówka b-w - KopiaAgata Limanówka

praktyk i psycholog biznesu, trener rozwoju osobistego, mentor i coach ICF.

Szlifuje diamenty, dopóki nie zaczynają idealnie błyszczeć. Narzędzia dzięki, którym uzyskuje tak jasny blask to szkolenia, coaching i mentoring.

Jest przekonana, że najważniejsi są ludzie. Pracuje z klientami indywidualnymi i korporacjami. Pomaga im tworzyć i wdrażać indywidualne strategie efektywności.

Autorka programów rozwojowych, wielu publikacji naukowych oraz bloga o rozwoju osobistym.

Publikuje m.in. w portalu natemat.pl.

Zostaw odpowiedź

Zapisz się do naszego newslettera!


Zapisz się na mój newsletter. 

 

 

 

 

Pozostańmy w kontakcie! 

Będę Cię na bieżąco informować o tym, co ważne. 

I tylko o tym!

 

Gratuluję! Sprawdź skrzynkę pocztową.

Odbierz BEZPŁATNY kurs:

"Jak Zyskać 2 Tygodnie w Roku?"

Plus BONUS niespodziankę.

Gratulacje! Sprawdź skrzynkę i odbierz swój BONUS niespodziankę.